مبدا استانی مسکن اجتماعی

مبدا استانی مسکن اجتماعی
دنیای اقتصاد: بعد از تصویب برنامه 6 ساله وزارت راه و شهرسازی برای اجرای برنامه مسکن اجتماعی در کمیسیون زیربنایی دولت، اولین استان برای شروع فاز عملیاتی این طرح مشخص شد.
به گزارش «دنیای اقتصاد»، وزیر راه و شهرسازی و معاونان وی در بخش مسکن، در سفر اخیر خود به استان یزد، تفاهم‌نامه پنج جانبه‌ای را برای ساخت دست کم 750 واحد مسکن اجتماعی در این استان امضا کردند.
در این تفاهم‌نامه مقرر شد حداقل ۷۵۰ واحد مسکونی در استان یزد و حدود 3۵ هزار واحد مسکونی در کل کشور در بافت‌های فرسوده شهری و با استفاده از تسهیلات ارزان‌قیمت نوسازی (تسهیلات 30 تا 50 میلیون تومانی بافت فرسوده) احداث شود.
مطابق با برنامه مصوب مسکن اجتماعی در کمیسیون زیربنایی دولت، بخشی از این واحدها به‌صورت ملکی و بخشی دیگر در قالب واحدهای اجاره‌ای به متقاضیان واجد شرایط واگذار می‌شود.
برنامه مسکن اجتماعی در فاز اول اجرا قرار است در یک برنامه 6 ساله –فاصله سال‌های 1395تا پایان1400-تامین مسکن سالانه 100 هزار خانوار کم درآمد متعلق به گروه‌های درآمدی یک تا 4 را عملیاتی کند. بخشی از هدف‌گذاری سالانه برای واگذاری 100 هزار واحد مسکن اجتماعی به خانوارهای کم درآمد قرار است از طریق واگذاری واحدهای مازاد مسکن مهر(سالانه 5 هزار واحد)، بخش دیگر از طریق ساخت مسکن اجتماعی با استفاده از تسهیلات نوسازی در بافت‌های فرسوده (سالانه 35 هزار واحد)، بخشی به کمک وام خرید مسکن (سالانه 20 هزار واحد) و بخش دیگر از طریق پرداخت یارانه اجاره‌بها به خانوارهای کم‌درآمد واجد شرایط عملیاتی شود.
در قالب این تفاهم‌نامه که اخیرا به امضا رسیده است، ساخت 750 واحد مسکونی در استان یزد به‌عنوان مبدا استانی مسکن اجتماعی کلید خورد که این واحدها در زیرمجموعه برنامه ساخت سالانه 35 هزار واحد مسکن اجتماعی در استان‌های مختلف کشور قراردارد. مطابق با مصوبه اخیر کمیسیون زیربنایی دولت برای شروع فاز اول مسکن اجتماعی، تا پایان برنامه ششم توسعه باید در کشور سالانه هزار و 100 واحد مسکن اجتماعی احداث کند که در اولین شکل عملیاتی این مصوبه ساخت 750 واحد در استان یزد در دستور کار قرار گرفت. کارشناسان بخش مسکن معتقدند: وزارت راه و شهرسازی باید قبل از شروع عملیات اجرایی ساخت مسکن اجتماعی سهمیه هر استان بابت ساخت این واحدها را تعیین و اعلام عمومی کند تا پیمانکاران و سازندگان بخش خصوصی بتوانند برای مشارکت در این طرح برنامه‌ریزی کنند.
تفاهم‌نامه ساخت مسکن اجتماعی در بافت هدف بازآفرینی (ناکارآمد شهری) یزد، با توجه به مشکلات اجتماعی و فرهنگی بافت‌های ناکارآمد شهری و به منظور احیای این‌گونه اراضی و تولید و تامین مسکن مورد نیاز اقشار مختلف جامعه به ویژه اقشار کم‌درآمد و آسیب‌پذیر، منعقد شده است.
بر اساس این تفاهم‌نامه، سازمان ملی زمین و مسکن متعهد شده که اراضی در اختیار را که در بافت هدف بازآفرینی شهری (بافت ناکارآمد شهری) قرار دارد برای ساخت مسکن اجتماعی از طریق اداره کل راه و شهرسازی استان یزد در اختیار انجمن خیرین مسکن‌ساز قرار دهد.
همچنین سازمان ملی زمین و مسکن موافقت کرده که اراضی موسوم به «خلف باغ» به مساحت ۷۱۰۵ مترمربع که در اختیار سازمان ملی زمین و مسکن قرار دارد برای ساخت مسکن اجتماعی در قالب مشارکت در اختیار انجمن خیرین مسکن‌ساز استان یزد قرار دهد. بر اساس این تفاهم‌نامه، انجام اقدامات لازم درخصوص تملک این اراضی بر عهده سازمان ملی زمین و مسکن و شرکت عمران و بهسازی شهری ایران و اداره کل راه و شهرسازی استان یزد قرار گرفته است.
شرکت عمران و بهسازی شهری ایران نیز متعهد شده که اقدام لازم درباره معرفی متقاضیان واجد شرایط این واحدهای مسکونی را برای اعطای تسهیلات ارزان‌قیمت و مناسب بانکی صورت دهد و در اجرای پروژه‌‎های خدماتی و زیرساختی در این نواحی، با سایر دستگاه‌های خدمات‌رسان نیز مشارکت داشته باشد.
این تفاهم‌نامه می‌افزاید: انجمن خیرین مسکن‌ساز استان یزد متعهد شد ظرف مدت ۵ سال در اراضی مورد نظر نسبت به احداث حداقل ۷۵۰ واحد مسکونی اقدام و به واجدان شرایط واگذار کند. همچنین با حمایت خیرین مسکن‌ساز کشور زمینه لازم برای جلب مشارکت افراد خیر به منظور تامین بخشی از هزینه‌های ساخت واحدهای مسکونی به منظور جامعه هدف را فراهم آورد.
جامعه هدف طرح مسکن اجتماعی، دهک‌های یک تا چهار جامعه بوده و دولت علاوه بر پرداخت یارانه، زمین ساخت واحدهای مسکن اجتماعی را نیز از طریق وزارت راه و شهرسازی تامین می‌کند.
عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی در فرصت‌های مختلفی که به «مسکن اجتماعی» اشاره کرده است، این طرح را ویژه تامین مسکن اقشار کم‌درآمد به ویژه معلولان، مستمری‌بگیران، مددجویان تحت پوشش بهزیستی، کارگران و بازنشستگان عنوان کرده و نظام‌های تامین زمین، تامین مالی و نظارت در این طرح را تشریح کرده است.
۲۲ دی ۱۳۹۵ ۱۱:۲۳

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید