انجماد فصلی قیمت مسکن

انجماد فصلی قیمت مسکن

روزنامه دنیای اقتصاد - شماره 3943  تاریخ چاپ:1395/10/07 بازدید:238بار کد خبر:  DEN-1084757
دنیای اقتصاد: پاییز معاملات مسکن در محدوده قیمتی 4 میلیون و400 هزار تومان به ازای متوسط خرید قیمت هرمترمربع واحد مسکونی، رقم خورد. قیمت مسکن طی سه ماه فصل پاییز به ترتیب به محدوده قیمتی میانگین 4میلیون و 440 هزار تومان در مهرماه،4 میلیون و410 هزار تومان در آبان و 4 میلیون و 430 هزار تومان در آذرماه برای هرمترمربع آپارتمان مسکونی رسید.

 

براساس آمارهای منتشر شده از سوی بانک مرکزی، طی سه ماه پاییز امسال، 35 هزار واحد مسکونی در پایتخت از سوی متقاضیان مسکن با قیمت ثابت خریداری شد. اگرچه ریزنوسانات خفیف قیمت مسکن طی سه ماه پاییز امسال به‌طور متوسط در حد 10 هزار تومان در هرمترمربع واحد مسکونی بوده است اما این میزان نوسان خفیف، با توجه به قیمت کل مسکن و ارزش هر مترمربع واحد مسکونی در رقم کل خرید آپارتمان، به معنای ثبات قیمت مسکن طی سه ماه اخیر بوده است. با این حال از آنجا که قیمت مسکن در سال 95، به‌طور میانگین حدود 5/ 0 تا 2 درصد نوسان داشته است، در حال‌حاضر سطح میانگین قیمت مسکن در آذرماه معادل 7/ 7 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل یعنی آذر 94،افزایش داشته است که البته این میزان افزایش در «قیمت اسمی» مسکن در مقایسه با نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه آذرماه 95 که معادل 2/ 9 درصد بوده است، حکایت از افت 5/ 1 درصدی «قیمت واقعی» مسکن در آخرین ماه فصل پاییز دارد.در واقع نوسانات نقطه‌ای قیمت مسکن در شهر تهران مطابق با آنچه بانک مرکزی گزارش داده حدود 2 واحد درصد کمتر از نوسان نرخ تورم عمومی بوده است.

بانک مرکزی در تازه‌ترین گزارش خود از نحوه تغییرات ماهانه قیمت و حجم معاملات مسکن شهر تهران در آذرماه 95 از رشد 5/ 0 و 7/ 7 درصدی قیمت مسکن در مقایسه با ماه قبل و ماه مشابه سال قبل خبر داد. برمبنای گزارش بانک مرکزی در آذرماه سال 95، تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران به 11 هزار و 800 واحد مسکونی رسید که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب 1/ 5 و 9/ 5 درصد کاهش نشان می‌دهد.

روند تغییرات ماهانه حجم معاملات مسکن طی ماه‌های اخیر به‌صورت افت و خیز پلکانی و یک ماه در میان بوده است؛ به این معنا که به‌طور متوسط طی ماه‌های گذشته درحالی که در یک ماه حجم معاملات خرید آپارتمان در شهر تهران رشد مثبت داشته است اما در ماه بعد حجم معاملات کاهش یافته و این افت و خیزدر ماه‌های بعد نیز با الگوی مشابه تکرار شده است. همین افت و خیز پلکانی حجم معاملات در نتیجه ورود تدریجی متقاضیان خرید آپارتمان به بازار مسکن و غیرهیجانی بودن رفتار سمت تقاضا یکی از مهم‌ترین عوامل جلوگیری از رشد شدید قیمت مسکن طی ماه‌های اخیر بوده است؛ درحالی که حجم معاملات مسکن آبان امسال در مقایسه با مهر 95 معادل 2/ 21 درصد افزایش یافت اما در آذرماه این میزان در مقایسه با آبان با افت 1/ 5 درصدی همراه شد.

به این معنا که چون حجم معاملات مسکن به واسطه رشد تقاضا، در هرماه شیب یکنواخت افزایشی نداشته است، بازار مسکن هر دو ماه یکبار این فرصت را پیدا می‌کند که به لحاظ عرضه خود را با تقاضای خرید تطبیق بدهد؛ بر این اساس است که قیمت مسکن طبق اعلام بانک مرکزی در آذرماه نسبت به آبان امسال برای دومین ماه متوالی عملا تغییری نداشته و رشد صفر درصدی را تجربه کرده است.دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی هنوز آمار مربوط به نحوه تحولات بازار مسکن شهر تهران طی آذرماه 95 را منتشر نکرده که علت این موضوع را بازبینی در نحوه محاسبه میانگین قیمت مسکن و تطبیق آن با سایر آمارهای رسمی اعلام کرده است.
۷ دی ۱۳۹۵ ۰۹:۳۰

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید