وام مسکن در سال 96 افزایش می‌یابد؟

وام مسکن در سال 96 افزایش می‌یابد؟

روزنامه دنیای اقتصاد - شماره 3976  تاریخ چاپ:1395/11/17 بازدید:480بار کد خبر:  DEN-1089912
دنیای اقتصاد: مدیرعامل بانک مسکن اعلام کرد: بانک مسکن در کوتاه مدت و به احتمال زیاد در «میان مدت» برنامه‌ای برای «افزایش سقف تسهیلات خرید مسکن» ندارد. به گزارش «دنیای اقتصاد»، محمد هاشم بت شکن دیروز در نشست خبری خود با خبرنگاران گفت: تا اوایل سال آینده برنامه‌ای برای افزایش سقف تسهیلات خرید مسکن به‌خصوص تسهیلات صندوق پس‌انداز مسکن یکم (وام خانه‌اولی‌ها)نداریم اما با این حال، بررسی نهایی یک پیشنهاد بانک مسکن در شورای پول و اعتبار برای تصویب «مدل ترکیبی تسهیلات خرید مسکن» ادامه دارد. بت شکن همچنین گفت: علاوه بر این، برنامه‌ای هم در کوتاه مدت و میان مدت برای کاهش نرخ سود تسهیلات خرید مسکن در بانک مسکن وجود ندارد؛ هر چندکه نرخ سود تسهیلات خرید مسکن برای خانه اولی‌ها هم اکنون نیز تک رقمی است.

 

وی با بیان اینکه هم اکنون پکیجی از انواع تسهیلات خرید مسکن اعم از امکان دریافت وام از صندوق پس‌انداز مسکن یکم از سوی متقاضیان خانه اولی، دریافت وام از صندوق پس‌انداز مسکن جوانان، تسهیلات بدون سپرده با استفاده از اوراق حق تقدم تسهیلات خرید مسکن و.... وجود دارد، توضیح داد: در پیشنهاد جدید، بانک مسکن مدلی طراحی کرده که با استفاده از آن، بدون افزایش سقف تسهیلات خرید مسکن، مسیر دسترسی متقاضیان خرید آپارتمان به تسهیلات نسبت به وضع موجود بهتر و آسان تر شود. بت شکن تاکید کرد: با استفاده از این مدل ترکیبی تلاش می‌کنیم شرایط دریافت تسهیلات خرید مسکن را با ترکیب انواع مختلف تسهیلات فعلی برای متقاضیان مصرفی تسهیل کنیم.

 

خطر ابطال مجوز افزایش سرمایه

مدیرعامل بانک مسکن همچنین درباره گزارشی که روز گذشته در «دنیای اقتصاد» در مورد «خطر ابطال مجوز بودجه 95 کل کشور برای افزایش 15 هزار میلیارد تومانی سرمایه بانک مسکن» منتشر شد، گفت: با پیگیری‌های بانک مسکن ووزارت راه‌وشهرسازی امسال، دومصوبه مهم در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید که در قالب آن دولت مکلف به افزایش 15 هزار میلیارد تومانی سرمایه بانک مسکن در سال جاری شد. بت شکن افزود: متاسفانه هنوز هیچ کدام از این دو مصوبه که در تبصره‌های 19 و 35 بودجه 95 کل کشور گنجانده شده، عملیاتی نشده است.در صورتی که تا پایان امسال مفاد تبصره‌های 19 و 35 بودجه سال 95 کل کشور اجرایی نشود مجوز افزایش سرمایه بانک مسکن از 3200 میلیارد تومان فعلی عملا ابطال می‌شود. وی تاکید کرد: با ابطال این مجوز، امکان افزایش 8 برابری قدرت تسهیلات دهی به بخش مسکن برای سال 96 نیز خود به خود سلب می‌شود. بت شکن از دولت درخواست کرد هر چه سریع‌تر با تمهیدات مناسب نسبت به تسهیل مسیر افزایش سرمایه بانک مسکن و اجرای قانون اقدام کند.

 

رشد 20 درصدی تعداد وام خرید

به گزارش «دنیای‌اقتصاد»، مدیرعامل بانک مسکن همچنین از افزایش 20 درصدی تعداد تسهیلات پرداخت شده به متقاضیان خرید واحدهای مسکونی خبر داد. بت شکن در این باره گفت: طی 10 ماه اول امسال، 100 هزار فقره وام خرید مسکن–برای خرید 100 هزار واحد مسکونی-به متقاضیان پرداخت شده است که نسبت به دوره مشابه سال گذشته-10 ماه اول سال 94- معادل 20 درصد افزایش یافته است. به گفته وی همچنین در 10 ماه اول امسال، 104 هزار فقره وام ساخت مسکن-برای ساخت 104 هزار واحد مسکونی- به سازندگان پرداخت شده است که این رقم نیز در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته با رشد 17 درصدی همراه بوده است.

 

کاهش سهم مسکن از کل تسهیلات بانکی

بت شکن افزود: به رغم وجود شرایط رکودی در بازار مسکن‌ ونیاز به حمایت بیشتر از این بخش، سهم تسهیلات مسکن از کل تسهیلات شبکه بانکی کشور در 9 ماهه اول امسال، تنها 9/ 8 درصد بوده است و در مقایسه با سال‌های قبل روند کاهشی داشته است. وی توضیح داد: این سهم در سال 92 معادل 12 درصد، در سال 93 معادل 8/ 11‌درصد، در 9 ماهه اول سال 94 برابر با 10 درصد و در 9 ماهه اول سال جاری به 9/ 8 درصد رسیده است. بت شکن تاکید کرد: این موضوع نشان می‌دهد شبکه بانکی کشور هنوز اراده کافی برای پرداخت تسهیلات در بخش مسکن و ساختمان ندارد.
۱۷ بهمن ۱۳۹۵ ۰۸:۵۷

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید