۱)مجتمع
بندری کاسپین منطقه آزاد انزلی با ۲۵ پست اسکله با طول پهلوگیری ۴۷۲۰ متر و
به ظرفیت سالانه ۱۵ میلیون تن در حال احداث است که ۴ موج شکن شامل موج شکن
شرقی – اصلی به طول ۲۷۰۰ متر ، موج شکن شرقی – داخلی به طول ۵۰۰ متر ، موج شکن غربی –
اصلی ۱۹۴۰ متر و موج شکن غربی – داخلی ۷۴۰ متر که مجموعاً به طول ۵۸۸۰ متر
است برای آن در نظر گرفته شده و فاصله بین موج شکنها ۲۶۲۵ متر و با میزان
پیشروی ۱۶۰۰ متر در دریا طراحی گردیده است . استاندارد انتخاب شده برای
طراحی ، آیین نامه دریایی ایران و آخرین استاندارد تهیه شده کشور ژاپن می
باشد .
۲) ظرفیت اولیه این بندر سالیانه ۳ تا ۵ میلیون تن بوده و همانطور که اعلام شد ظرفیت نهایی این بندر به ۱۵ میلیون تن خواهد رسید .
۳)در
این مجتمع بندری ، مساحت بخش عملیاتی ۵/۱۸۷ هکتار ، مساحت بخش مستقل بندری
۵/۳۲ هکتار و مساحت بخش اداری آن ۳۳ هکتار در نظر گرفته شده ، که مجموعاً
در مساحتی بالغ بر ۳۵۳ هکتار احداث خواهد گردید .
۴)این بندر قابلیت پهلو گیری کشتیهای بزرگ با آب خور ۹ متر و ظرفیت ۱۲ هزار تن کالای تجاری و ۲۰ هزار تن کالای نفتی را خواهد داشت.
۵)با هدف ایجاد نسل سومی از بنادر در حاشیه دریای خزر ، در مجتمع بندری کاسپین منطقه آزاد تجاری –
صنعتی انزلی ؛ ۵ ترمینال اصلی با مساحت ۱/۱۲۴ هکتار در نظر گرفته شده که
نوع فعالیت و کاربرد اسکله های آن مطابق استانداردهای روز جهانی طراحی
گردیده و اهدافی نظیر انتقال کالای ترانزیتی و کانتینری متعلق به کشورهای
مختلف در چهار چوب توافقات محور شمال – جنوب ، حمل و نقل دریایی شامل (
مسافر و بار و مواد سوختی ) و توسعه صنایع دریایی و فعالیتهای وابسته به آن
را دنبال می نماید . باید گفت به طور کلی فضاهای ترمینالهای بندر کاسپین
رابطه مستقیم با اهداف منطقه آزاد و فعالیت های واحدهای مستقر در منطقه و
همچنین نیازمندیهای تجاری در سطح کشور و برنامه های ترانزیتی دارند